Sirius Legal a informat deja de mai multe ori despre noul Regulament European de Geoblocare – Geoblocking – Regulamentul (UE) 2018/302 – pe care Comisia Europeană la anunțat pe 23 martie, și care intră în vifgoare la 4 decembrie 2018.
Prin acest regulament, UE dorește să abordeze discriminarea față de clienți pe motiv de naționalitate sau localizarea vânzărilor online. La urma urmei, este încă prea adesea cazul în care webshopurile folosesc diferite prețuri sau condiții de vânzare în funcție de țara de unde un client potențial vizitează site-ul lor web.
Prin Regulamentul privind geoblocarea, UE dorește să se ocupe de acest lucru în curând și să asigure un tratament egal pentru cumpărători în întreaga UE. Este important să știm că noile norme intră în vigoare la 4 decembrie 2018 .
Comisia Europeană a anunțat deja că, pe termen foarte scurt, va efectua verificări eficiente ale magazinelor web din întreaga Europă cu privire la respectarea sau nu a unor obligații de bază în temeiul acestui nou regulament. Eventualele amenzi potențiale sunt ridicate și, prin urmare, este foarte important ca comercianții online care trec frontiera să fie activi să-și prezinte site-urile web la un screening temeinic, de preferință înainte de 4 decembrie 2018.
Ce este Geoblocarea – Geoblocking?
O familie italiană cumpără bilete online pentru un parc de distracții francez, dar trebuie să plătească mai mult decât aceeași familie care trăiește în Franța. Iar singurul motiv pentru aceasta este că familia italiană dorește să facă o achiziție dintr-o altă țară decât Franța. Dacă este de competența Comisiei Europene, o astfel de blocare geologică nejustificată va fi în curând un lucru din trecut.
Ce este Regulamentul European 302/2018?
Regulamentul European 302/2018 conține un set de reguli care vizează limitarea tehnică a accesului cumpărătorilor străini la un site web, precum și complicațiile practice sau imposibilitatea efectuării de către străini a unor achiziții pe un site web.
Ceea ce nu mai este permis după 4 decembrie 2018
- Punerea în practică a accesului la site-uri web dintr-o altă țară (blocarea geologică pură)
- Limitați sau interziceți accesul la site-urile web sau la produsele oferite pe acest site „în orice alt mod” (acesta este cazul, de exemplu, dacă un cumpărător nu poate introduce datele sale de adresă în formularul de comandă, deoarece formatul câmpurilor de introducere nu permite acest lucru, mai exact cu codurile poștale acest lucru pare a fi problematic, deoarece acestea folosesc adesea un format formatat în prealabil)
- Redirecționarea vizitatorilor site-ului către o versiune locală a site-ului fără consimțământul prealabil al persoanei vizate
- Utilizarea diferențelor de preț bazate pe originea achiziției (cu excepția cazului în care există o justificare obiectivă pentru aceasta)
- Utilizarea altor condiții de vânzare în funcție de locul de reședință sau de ședere al cumpărătorului (cu excepția cazului în care există o justificare obiectivă)
- Refuzul de a vinde în funcție de un loc de reședință sau de ședere (care poate limita livrarea către anumite zone, dar cumpărătorul care este dispus să accepte opțiunile de livrare limitate trebuie să poată cumpăra întotdeauna)
- Discriminarea cumpărătorilor pe baza mijloacelor de plată oferite (acesta este refuzul sistematic de exemplu de carduri de credit emise într-o altă țară)
Sfaturi practice pentru respectarea Regulamentului European 302/2018 privind Geoblocarea
Verificați site-ul dvs. cel puțin în următoarele puncte înainte de 4 decembrie:
- Este accesibil site-ul dvs. gratuit din întreaga UE?
- Dacă utilizați o redirecționare, vizitatorul are opțiunea de a rămâne pe versiunea aleasă (și de asemenea să comande la prețul oferit acolo)?
- Condițiile de vânzare nu conțin condiții inegale în funcție de locul de reședință sau de ședere (preț, garanție, soluționare a litigiilor, perioadă de răcire …)
- Sunteți sigur că soluțiile dvs. de plată nu discriminează în funcție de locul de emitere a cardurilor de plată și / sau de domiciliul sau reședința cumpărătorului?
- Sunteți sigur că formularele dvs. de comandă au fost configurate neutru pentru locație și, în special, permite compunerea locală a datelor de adresă în câmpurile de adresă?
Scopul regulamentului: evitarea discriminării între cetățeni
Odată cu intrarea în vigoare a regulamentului, Comisia dorește să împiedice comercianții să facă discriminări împotriva cetățenilor UE în cazul achizițiilor lor (online) pe baza naționalității, a locului de reședință sau a locului de stabilire în cadrul tranzacțiilor transfrontaliere. Firele comune în cadrul regulamentului sunt asigurarea consumatorilor că pot încheia un acord cu un comerciant din alt stat membru al UE în aceleași condiții ca și un client local, permițând un tratament diferit pe baza unor motive obiective. Această justificare obiectivă poate consta, de exemplu, în cazul unui comerciant german care refuză să vândă o anumită carte vizitatorilor spanioli în cazul în care conținutul cărții era ilegal în conformitate cu reglementările naționale spaniole.
Interzicerea restricțiilor privind vânzările pasive
Interzicerea absolută a restricțiilor contractuale în ceea ce privește vânzările pasive este remarcabilă în propunerea Comisiei. Nu va mai fi posibil ca furnizorii, în baza noului regulament, să stipuleze în mod contractual pentru vânzările online că distribuitorii lor pot vinde numai bunuri și servicii în anumite țări. Astfel de termeni vor fi nul și nul. Cu toate acestea, regulamentul prevede anumite excepții, cum ar fi autorizarea interzicerii vânzărilor pasive atunci când un furnizor furnizează atât angrosiștilor, cât și utilizatorilor finali. Într-un astfel de caz, furnizorul poate interzice comercianților angro să vândă către utilizatorii finali. Acest lucru cu scopul de a menține diferitele piețe separate.
Regulamentul privind blocarea geologică este un nou instrument în domeniul aplicării legii concurenței
Comisia Europeană finalizează un nou regulament destinat să stimuleze o piață digitală unică
Combaterea geo-blocare a fost ridicată Comisiei Europene agendă de ceva timp deja, în special de la finalizarea a investigației sectoriale de e-commerce . Comisia încearcă mai multe abordări pentru a combate practicile de blocare a geo-blocării. Anul acesta, de exemplu, a lansat mai multe investigații privind blocarea geologică ilegală, ca parte a politicilor de distribuție a mărcilor de îmbrăcăminte și a licențiatorilor de mărfuri.
La 20 noiembrie 2017, organele legislative europene au ajuns la un acord privind regulamentul care interzice furnizorilor de bunuri și serviciilor electronice on-line să discrimineze pe baza naționalității sau locului de reședință al clienților din UE. Acest site descrie evoluțiile legate de geo-blocare și geopi-discriminare și prevede detaliile noilor reguli europene și implicațiile lor practice.
Diferite tipuri de geo-blocare și o nouă legislație
Geo-blocarea este un termen larg care se referă la discriminarea bazată pe locația distribuitorului, a clientului sau a consumatorului. Blocarea geografică poate apărea în următoarele trei situații:
- elaborarea acordurilor de licență și distribuție pe baza granițelor geografice;
- prevenirea accesului transfrontalier la conținutul digital; și
- discriminând clienții din alte state membre în achizițiile (online).
Acestea sunt trei tipuri diferite de blocări geofizice, fiecare dintre acestea trebuie remediate într-o manieră diferită. Din acest motiv, Comisia Europeană a introdus mai multe regulamente care vizează promovarea tratamentului egal al clienților în vânzarea și utilizarea transfrontalieră a bunurilor și serviciilor.
În special, în temeiul Regulamentului privind blocarea geologică, comercianții nu vor mai avea dreptul să țină seama de cetățenia unui client sau de locul de ședere temporar (denumiți împreună „factori geofizici”) atunci când:
- prevenirea accesului la un site web, la o aplicație sau la o altă platformă (interfața online), de exemplu prin reorientarea automată către o altă interfață online;
- aplicarea diferitelor condiții generale de vânzare, inclusiv a prețurilor nete; și
- aplicând diferite condiții de plată și livrare.
Domeniul de aplicare al regulamentului privind blocarea geologică
În principiu, regulamentul privind blocarea geografică se referă la vânzările de bunuri fizice online și offline și la furnizarea de servicii (electronice) de către furnizorii online și offline în situații care nu sunt afirmații interne. Noile reguli vor influența în mod special vânzările online de către magazinele web, dar nu se limitează la acestea. Furnizarea offline a serviciilor oferite de hoteluri și companiile de închiriere de mașini și vânzarea online a biletelor de evenimente va fi, de exemplu, supusă noii legislații. Exemple de servicii electronice care se încadrează în regulile de blocare geografică sunt serviciile cloud, stocarea datelor, gestionarea site-urilor Web și securitatea cibernetică.
Detalii și implicații ale regulilor
Regulamentul privind blocarea geografică interzice comercianților să blocheze accesul la interfețele online și să redirecționeze automat. Este necesar un consimțământ expres al clientului pentru a vă reroute. Scopul acestei interdicții este de a permite clienților să consulte site-urile web locale și, eventual, să compare prețurile din diferite țări. Regulamentul privind blocarea geologică nu obligă însă un furnizor online să își extindă afacerea către alte state membre și nici să armonizeze prețurile și condițiile sale de vânzare în diferite țări.
Punerea în aplicare a Regulamentului European 302/2018 privind Geoblocarea
Într-un sens practic, Regulamentul privind blocarea geologică prevede că statele membre trebuie să pună la dispoziția uneia sau mai multor autorități
- acordarea de asistență practică consumatorilor; și
- supravegherea respectării normelor de blocare a geoblocării (inclusiv impunerea de amenzi).
Proiectul deregulament privind cooperarea dintre autoritățile naționale în domeniul protecției consumatorilor poate fi , de asemenea , menționat în acest context.
Mai multe detalii direc la surse: Lexicology.com și Lexicology.com